logo RankiaČeská republika

Ferrari vs Lamborghini: závod o dokonalý sportovní vůz

ferrar vs lamborghini 1024x576

Historie je plná slavných podnikatelských rivalit, které vznikly kvůli osobním sporům, egoismu nebo prostě kvůli střetu silných osobností. Tyto konflikty často vedly ke vzniku zdravé konkurence, která nakonec prospěla celé společnosti.

Poznejte příběh rivality mezi Lamborghini a Ferrari

Podobných příběhu najdeme v minulosti mnoho: Adidas vs Puma – kde soupeřili vlastní bratři, což rozdělilo celé město; nebo Netflix vs Blockbuster; či událost, která přiměla Warrena Buffetta koupit Berkshire Hathaway – jeho doposud nejvýnosnější investici.

V podobném duchu se odehrála i rivalita mezi luxusními značkami sportovních vozů Lamborghini a Ferrari. Ačkoliv jejich kořeny byly odlišné, opět to byla srážka eg, která vedla k jedné z nejplodnějších a nejzajímavějších konkurenčních přestřelek v historii průmyslu.

Dnes se tedy podíváme na původ Lamborghini, jeho cestu z dílny na traktory k výrobě luxusních vozů, a jak se z nevole vůči Enzovi Ferrarimu zrodil jeden z nejikoničtějších automobilových příběhů.

Začínáme.

Počátky Lamborghini: od statkáře k výrobci traktorů

Zakladatelem značky Lamborghini byl Ferruccio Lamborghini, narozený roku 1916 ve vesnici Cento v italské oblasti Emilia-Romagna do rodiny farmářů.

Jakožto nejstarší z pěti dětí měl dle tehdejších zvyklostí převzít rodinné hospodářství, avšak už v mládí projevil nadšení a neobvyklý talent pro techniku a mechaniku. Vzdělání získal na technické škole Fratelli Taddia.

Počátky Lamborghini

Během druhé světové války byl nasazen na řecký ostrov Rhodos, kde se věnoval údržbě vojenských vozidel, čímž si výrazně rozšířil své technické dovednosti.

Po válce koupil vyřazenou vojenskou techniku, kterou začal přestavovat na traktory. Tak vznikla společnost Lamborghini Trattori, která díky kvalitě a dostupnosti získala rychle popularitu. Tento úspěch položil základy jeho podnikatelského impéria a umožnil financovat další projekty.

Zlomový bod: tvrdohlavost Enza Ferrariho

Ferruccio, vášnivý milovník automobilů, si díky svému bohatství pořídil kolekci luxusních vozů včetně Mercedesu, Maserati, Jaguaru a také Ferrari. Právě opakované technické problémy s vozem Ferrari vedly k rozhodnutí, které změnilo automobilový svět.

Po četných reklamacích a návštěvách servisu se rozhodl nahlédnout pod kapotu – a zjistil, že Ferrari používá stejný spojkový mechanismus jako jeho traktory.

Setkal se osobně s Enzem Ferrarim, aby mu jako oddaný zákazník předal technickou zpětnou vazbu. Místo konstruktivního dialogu však došlo k výměně názorů, v níž Enzo Ferrari pronesl památnou větu, že "rolník nemá co mluvit do výroby sportovních vozů".

Enzo Ferrariho a Ferruccio Lamborghini

Tento výrok byl pro Ferruccia impulsem. Jak sám později řekl:

„Měl jsem Ferrari, Maserati… a jednoho dne mi Enzo řekl, že neumím řídit Ferrari, že umím jen traktory. Tehdy jsem si řekl: postavím si vlastní auta.“

A tak v roce 1963 vznikla společnost Automobili Lamborghini s cílem vytvořit luxusní vozy, které by konkurovaly – a předčily – Ferrari v designu, výkonu i spolehlivosti.

Začíná válka: Ferrari vs Lamborghini

Již v roce 1964 Lamborghini představil svůj první luxusní sportovní vůz – model 350 GT s motorem V12. Přestože si získal pozitivní ohlasy, Ferrari zůstával nepřekonaným soupeřem.

Tlak sílil po slavném závodě, kde Lamborghini prohrál s Ferrari, což jen posílilo Enzovo přesvědčení, že “traktorová značka” nemá ve světě supersportů co dělat.

Odpovědí Lamborghini byl model Miura, revoluční vůz s motorem uprostřed karoserie a dechberoucím designem. Miura se stal ikonou a potvrdil, že Lamborghini dokáže nabídnout nejen srovnatelný výkon, ale i vyšší úroveň luxusu a originality.

Model Miura navždy změnil trh sportovních vozů – a Ferrari poprvé pocítil reálnou konkurenci.

lamborghini-miura

Zrod legendy můžete sledovat i ve filmu Lamborghini: Muž za legendou, který přibližuje celý příběh.

lamborghini-příběh

Proč má Lamborghini ve znaku býka?

Možná jste si všimli, že Lamborghini pojmenovává své modely podle známých býků z arény – Miura, Diablo, Murciélago. Ferruccio se totiž narodil ve znamení Býka a byl fascinován silou, elegancí a odvahou těchto zvířat.

logo lamborghini

Po návštěvě Sevilly a návštěvě býčí koridy byl rozhodnut – býk bude symbolem značky. Hodnoty, které zvíře reprezentuje, vnímal jako přesný obraz identity svých vozů.

Pád a znovuzrození italského býka

Navzdory úspěchu Miury se značka v 70. letech dostala do problémů. Ropná krize roku 1973 a růst cen paliv tvrdě dopadly na prodej vozů s vysokou spotřebou.

V roce 1974 prodal Ferruccio svůj podíl ve firmě a odešel. Značka si poté prošla komplikovanou historií vlastnictví – od švýcarských investorů, přes Chrysler v roce 1987, až po Audi, které Lamborghini koupilo v roce 1998.

Audi značku stabilizovalo a uvedlo modely Murciélago (2001) a Gallardo (2003), čímž nastartovalo renesanci značky. Dnes je Lamborghini součástí koncernu Volkswagen a patří k nejprestižnějším výrobcům supersportů.

Vozy této značky vlastní mimo jiné Cristiano Ronaldo, Conor McGregor či členové rodiny Kardashian. A jak řekl Frank Sinatra: „Když chcete být někdo, jezdíte ve Ferrari. Když už někdo jste, jezdíte v Lamborghini.“

Investice do značek luxusních sportovních vozů

Pokud vás zaujal příběh Lamborghini, zde je přehled dalších luxusních značek obchodovaných na burze:

Ferrari N.V.RACENL0011585146
Porsche AGP911DE000PAG9113
Aston Martin LagondaAML.LGB00BFXZC448
Rolls RoyceRR.LGB00B63H8491
Lucid GroupLCIDUS5494981039
  • Akcie, ETF, kryptoměny – jak reálné, tak prostřednictvím derivátových produktů.
  • Sociální obchodování a copy trading.
  • Uživatelsky přívětivá platforma a demo účet.
Navštívit

51 % účtů investorů ztrácí peníze obchodováním CFD s tímto poskytovatelem.

Reklama
Související články